Toekomstbeeld van het multifuncitioneel gebouw
Met het capaciteitsproject voorzien VIBO Sint-Barbara en het Spectrumcollege de dag van vandaag een nieuwe veelzijdige campus waar plaats is voor OV4-leerlingen en leerlingen uit het gewoon onderwijs.
De meest opvallende toevoeging aan de nieuwbouw zijn de grootkeuken en het openbare restaurant waar buren en sympathisanten verwelkomd en bediend zullen worden. Verder wordt het gebouw ook uitgerust met een praktijkruimte voor zorg & welzijnsvakken, polyvalente ruimtes, technieklokalen en gewone klaslokalen.
De realisatie van het multifunctionele gebouw zal voor 60% gesubsidieerd worden. De overige 40% hopen beide scholen via sponsoring zelf bij elkaar te krijgen.
VIBO Sint-Barbara zal de verkregen capaciteitsmiddelen specifiek inzetten voor leerlingen die opleidingsvorm 4 (OV4) volgen. “In OV4 onderwijzen we jongeren met een emotionele- of gedragsstoornis en/of autismespectrumstoornis. De klassen zijn al lange tijd verspreid over de volledige campus van het Spectrumcollege in Beringen centrum. Door ons capaciteitsproject ook hier te realiseren, kiezen we samen met het gewoon onderwijs radicaal voor de inclusiegedachte”, zegt Bas Vanspauwen (directeur VIBO Sint-Barbara). De bedoeling is dat zowel de leerlingen van het gewoon onderwijs als de leerlingen van OV4 les krijgen in een nieuw ingericht gebouw op de locatie van Spectrumcollege Campus Beringen. “Hoewel onze leerlingen grotendeels in aparte klassen zullen zitten, is het de bedoeling om samen met de collega’s van het gewoon onderwijs projectmatig te zoeken naar inclusiekansen voor iedereen. We werken samen waar het kan, apart waar nodig.”
Nieuwe V-blok staat voor inclusief onderwijs op maat
12 mei 2026
Exact vier jaar nadat de aanvraag voor het subsidiedossier werd ingediend bij AGION, het Vlaams Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, openden het Spectrumcollege en VIBO Sint-Barbara op 12 mei feestelijk hun nieuwe schoolgebouw. Het multifunctionele gebouw kreeg de naam ‘V-blok’ en heeft als doel inclusief onderwijs waar mogelijk en nodig te realiseren, zonder de ondersteuningsnoden van de leerlingen uit het oog te verliezen.
Inclusief onderwijs op maat
Het gebouw is dus niet alleen een gebouw van het buitengewoon onderwijs. VIBO en het Spectrumcollege kozen er bewust voor om samen te werken om het nieuwe gebouw te realiseren. Sinds september 2017 wordt er immers al samengewerkt en krijgen leerlingen van VIBO die les volgen binnen opleidingsvorm 4 (OV4 - leerlingen met autisme of ondersteuningsnoden op emotioneel of gedragsmatig vlak) les op campus Beringen van het Spectrumcollege. Dit gebeurt in aparte klassettings of inclusief waar mogelijk.
“Voor ons was het dus een logische keuze om in te zetten op inclusief onderwijs, waarbij we streven naar een school voor iedereen”, vertelt Hanne Troosters, directie VIBO Sint-Barbara. “We hebben er daarom ook voor gekozen om het nieuwe schoolgebouw aan te duiden met de letter ‘V’. Niet alleen de ‘V’ van VIBO, OV4, vertrouwen en vakmanschap, maar vooral van verbondenheid. Dat is voor ons de essentie. We willen leerlingen van het buitengewoon en het gewoon onderwijs in verbinding brengen met elkaar, hen samen laten leven en opgroeien met elkaar én hen samen laten leren waar het kan.”
Kostprijs: meer dan 5,5 miljoen euro
In totaal kostte het project meer dan 5,5 miljoen euro. AGION subsidieerde 60%, terwijl de scholen zelf 40% financierden.
Directeur Infrastructuur van het Spectrumcollege Marc Bex vertelt: “Het gebouw bestaat uit verschillende praktijk- en theorielokalen. Blikvangers zijn de nieuwe STEM-academie, een leskeuken en onze prachtige, volledig uitgeruste grootkeuken met restaurant, waar we in de toekomst ook buurtbewoners en andere externe bezoekers zullen kunnen verwelkomen. Het gebouw is zeer energiezuinig. We wekken deels onze eigen energie op met zonnepanelen en een warmtepomp op het dak. Hierdoor is dit het eerste fossielvrije gebouw op deze campus. We zijn enorm trots dat we ongeveer anderhalf jaar na de eerste steenlegging dit gebouw nu kunnen openen.”
Feestelijke opening
Een honderdtal genodigden tekende present voor de opening, die begon met enkele speeches van onder andere de directie, burgemeester van Beringen Thomas Vints en schepen van Onderwijs in Beringen Ann-Sofie Vanoverstijns. Ook enkele leerlingen van beide scholen namen het woord, waarbij zij vertelden over wat inclusief voor hen concreet betekent. Na de officiële opening werden de gasten uitgenodigd voor een rondleiding door het gebouw en volgde er aansluitend een receptie.
“Dit schoolgebouw zal een bijzondere impact hebben op onze leerlingen. We zijn dus enorm dankbaar dat we dit project hebben kunnen realiseren”, besluit Bas Vanspauwen, directie VIBO Sint-Barbara. “Dit kon bovendien enkel dankzij de steun van onze partners, waaronder ontwerpbureau Osar, aannemer Driesen, D&L Concepts, de diensten van stad Beringen, de ondersteuningscel van VIBO, het bestuur van vzw KOBeL en natuurlijk onze personeelsteams . Zij waren en zijn van onschatbare waarde.”
November 2024
Op vrijdagvoormiddag 15 november 2024 werd de eerste steen gelegd voor de nieuwbouw van VIBO Sint-Barbara, school voor buitengewoon onderwijs, op de campus van het Spectrumcollege te Beringen. Burgemeester Thomas Vints stak de handen uit de mouwen, samen met Ann-Sofie Vanoverstijns (schepen van onderwijs), Jan Vandeput en Marc Robben (voorzitters van het bestuurscomité van respectievelijk VIBO Sint-Barbara en het Spectrumcollege).
Marc Bex, adjunct-directeur infrastructuur: “De ruwbouw van de kelder is klaar, de vloerplaat ligt er. Daarop werd nu ook de symbolische eerste steen gelegd. Het project krijgt dus vorm! Het is een ontwerp van bureau Osar en het is fossielvrij: verwarming en ventilatie gebeurt met warmtepompen. Het wordt gebouwd door Driesen, dat zowel het gebouw, de inrichting, de technieken en de omgevingsaanleg voor zijn rekening neemt. Doelstelling is nog steeds om te openen in september 2025, ondanks enige vertraging bij de grondwerken.”
In de toespraken werd beklemtoond dat het een gebouw is voor VIBO OV4, dat ook gebruikt zal worden door het Spectrumcollege: onder andere de Lego Academy zal hier gehuisvest worden, opnieuw aan de rand van de stad dus ook goed bereikbaar voor iedereen van buiten onze campus.
Anderzijds zullen de leerlingen van OV4 ook gebruik maken van het aanbod van de bovenbouw van het Spectrumcollege: Ze krijgen deels les samen met de andere leerlingen en deels apart waar nodig. Inclusie in werking dus!